Directiva privind „dreptul la reparare” pentru consumatori a fost adoptată de Parlamentul European cu o majoritate zdrobitoare de 584 de voturi pentru, trei împotrivă și 14 abțineri
Aceste norme clarifică responsabilitățile producătorilor în ceea ce privește repararea bunurilor, chiar și după expirarea garanției. Conform acestora, producătorii sunt obligați să ofere servicii de reparații la un preț modic și într-un timp rezonabil după expirarea garanției legale.
Consumatorii vor avea acces la piese de schimb, instrumente și informații necesare pentru a-și repara produsele.
Noile reguli întăresc dreptul la reparare, promovând în același timp reducerea deșeurilor și susținând sectorul reparațiilor prin facilitarea și reducerea costurilor procesului de reparații pentru bunuri.
Parlamentul European a adoptat directiva referitoare la „dreptul la reparare” pentru consumatori, cu o majoritate covârșitoare de 584 de voturi pentru, trei împotrivă și 14 abțineri. Aceste norme clarifică responsabilitățile producătorilor în ceea ce privește reparația bunurilor și încurajează consumatorii să extindă durata de viață a produselor prin reparații.
Obligația de a repara un articol după expirarea garanției
Conform noilor reguli, producătorii sunt obligați să ofere servicii de reparații într-un timp rezonabil și la costuri accesibile, și să informeze consumatorii despre dreptul lor la reparare. De asemenea, bunurile reparate în timpul perioadei de garanție vor beneficia de o extindere a garanției legale cu un an. Această măsură va încuraja consumatorii să opteze într-o mai mare măsură pentru repararea produselor în loc să le înlocuiască.
Informații despre condițiile și serviciile de reparare
Consumatorii vor putea obține un formular european de informații privind repararea, care îi va ajuta să evalueze și să compare serviciile de reparare disponibile. Acest formular va cuprinde detalii despre prețurile și duratele reparațiilor, în funcție de natura defecțiunii. Pentru a simplifica procesul de reparație, se va dezvolta o platformă online europeană, care va avea secțiuni dedicate fiecărei țări. Prin intermediul acestei platforme, consumatorii vor putea găsi ușor ateliere locale de reparații, comercianți de bunuri recondiționate, persoane interesate să achiziționeze bunuri cu defecțiuni sau inițiative de reparare comunitară, cum ar fi „cafenelele de reparații”.
Reanimarea sectorului de reparații
Noile reglementări vizează consolidarea pieței de reparații în cadrul Uniunii Europene și reducerea costurilor suportate de consumatori pentru reparații. Producătorii vor trebui să furnizeze piese de schimb și instrumente la prețuri accesibile și li se va interzice să folosească clauze contractuale sau tehnici legate de componente sau programe informatice care să împiedice reparațiile. Mai precis, aceștia nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau să folosească tehnologia de imprimare 3D, și nici să refuze repararea unui produs doar din considerente economice sau pentru că a fost reparat anterior de altcineva.
Susținerea reparațiilor la tarife convenabile
Pentru a facilita accesibilitatea la reparații, fiecare țară din Uniunea Europeană va trebui să implementeze cel puțin una dintre următoarele măsuri: să furnizeze vouchere și finanțări pentru reparații, să desfășoare campanii de conștientizare, să organizeze cursuri de reparare sau să susțină inițiativele comunitare din acest domeniu.
Următorii pași
După ce directiva va fi aprobată oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.
Directivă si context
Potrivit Comisiei Europene, eliminarea prematură a bunurilor de consum produce 261 de milioane de tone de emisii echivalente de CO2, consumă 30 de milioane de tone de resurse și generează 35 de milioane de tone de deșeuri în UE în fiecare an. Consumatorii pierd, de asemenea, aproximativ 12 miliarde EUR pe an prin înlocuirea bunurilor, în loc să le repare. În plus, se preconizează că noile norme vor aduce în UE 4,8 miliarde EUR sub formă de creștere economică și investiții.
Directiva completează alte norme noi ale UE privind proiectarea ecologică și consolidarea rolului consumatorilor în vederea tranziției verzi.
Legislația răspunde direct solicitărilor cetățenilor, exprimate în cadrul Conferinței privind viitorul Europei – mai concret, propunerile 5(6), 5(7), 5(10) și 11 (2) privind consumul sustenabil și creșterea sustenabilă și inovarea: lansarea unei „platforme de reparare”; introducerea unor măsuri de promovare a dreptului la reparare” și de acces la piese de schimb; luarea de măsuri la nivelul UE pentru a stimula consumatorii să utilizeze produse mai mult timp; și abordarea obsolescenței planificate și asigurarea dreptului la reparare.”, arată un comunicat al Parlamentului European.
Dacă dețineți informații despre acest subiect, ne puteți scrie pe Whatsapp la 0770660588, sau pe adresa de e-mail: [email protected]